Hogyan készítsen Landing oldalt kifejezetten egy PPC-Kampányra?

2020.08.06

Miközben sokan sokat áldoznak egy-egy Adwords-kampányra, arra nem gondolnak, hogy annak költségét hatékonyan lehetne csökkenteni egy jól optimalizált landing oldallal. 

Ha ugyanis egy AdWords kampányhoz optimalizáljuk a landing page-ünket, akkor több irányból is javulást érünk el a kampányunkban. Egyrészt érezteti hatását Adwords-szinten a minőségi mutató javulása miatt, másrészt pedig növeli a konverziós rátánkat, ami növekvő bevételeket eredményez. Érdemes tehát egy-egy költségesebb PPC-kampányra megfelelő landing oldalt készíteni. De milyen is az? Kezdjük ott, hogy miért

ne a főoldalára küldje a látogatókat.

A leggyakoribb hiba, ugyanakkor a legnagyobb is, amikor egy PPC-kampány nem egy ahhoz igazított landing oldalra vezet, hanem a látogatót odadobja a cég főoldalára. Nyilván ez abból következik, hogy nincs pénzünk, időnk és kedvünk még egy landing oldal elkészíttetésére is, főleg miután már összeraktuk és futtatjuk sok pénzből az AdWords-kampányt. Viszont azt is fontos lenne megérteni, hogy ezzel elveszik a hatékonyság, a PPC-kampánynak a célja fog meghalni miatta.

A főoldalra érkező látogató ugyanis nem fog konvertálni. Fizet azért, hogy Önhöz érkezzen, viszont hagyja, hogy ott egyszerűen elvesszen és ne rendeljen semmit? Mert ezt éri el, ha a főoldalra irányítja. Csalódott lesz, mert egy jól meghatározott cél miatt érkezett, ami helyett keresgélnie kellene, tehát akadályokat gördít eléje. Nyilván el is fogja veszíteni.

Tegyen kulcsszavakat a szövegbe!
Ez a pont remélhetőleg szintén nem okoz meglepetést senkinek, de kihagyni sem lehet. Tehát végig kell gondolni, időt kell szánni arra, hogy összhangba hozzuk a landing oldalunk szövegét a hirdetésszövegeinkkel, vagyis hogy legalább egyezzenek a bennük szereplő kulcsszavak.

Ebben az esetben kifizetődik az egyszerűség és a rövidség a landing oldalon, mivel akkor egy megváltoztatott hirdetésszöveghez egyszerűbb hozzáigazítani egy-két címsort és még néhány mondatnyi szöveget.

Próbáljon ki valami mást!
Miközben tudjuk azt, hogy a konvencióknak mekkora a szerepe a webdesignban, az is működőképes tud lenni, ha valamit mást csinálsz, mint a többiek. Nyilván a túlzásba vitt eredetieskedéstől mindig is óvtunk mindenkit, de azért egy sorból kilógó weboldal képes arra, hogy felhívja magára a figyelmet.

Vagyis, ha biztosra akarunk menni, akkor a megszokott webdesign-sablonokat kövessük, viszont kiemelkedő eredményekhez, kimagasló konverziós arányhoz lehet, hogy egy eredeti elgondolás vezet majd. Ugyanakkor arról ne feledkezzünk meg, hogy

maradjon egyszerű az oldal.

Sokat mondjuk úgy általában a weboldalak esetében, de igaz landing oldalakra is, hogy mindennél fontosabb a hatékonyság. Ezt pedig csak egy lényegre törő, minden felesleget nélkülöző, a látogatót a call to action gombhoz egyirányú, leágazásoktól mentes úton vezető, tehát egyszerű weboldal képes. Ami persze tartalmazhat olyan elemeket, melyek fokozzák a bizalmat a cég iránt.

Arra nincs egyértelmű recept, hogy a rövidebb vagy a hosszabb landing oldalak működnek majd hatékonyabban, vagyis hogy a látogatóknak sok információra, hosszas meggyőzésre van szükségük, vagy pedig elegendő eléjük tenni a "Megrendelem" gombot. Mindkettőre vannak példák és jó megoldások, ez igazából máshogy nem derülhet ki, csak azzal, ha mindkét verziót

tesztelj!

Tehát, ha tényleg komolyan vesszük a landing oldal optimalizálását, akkor le kell tesztelni, hogy melyik verzió hogyan teljesít. Ha már egyértelmű, hogy egy hosszabb vagy egy rövidebb oldal a hatékonyabb, akkor utána lehet tovább folytatni a vizsgálatot azzal, hogy megváltoztatunk néhány elemet, színeket, képet, címsort, call to action szöveget, hogy lássuk, az új verzió jobban teljesít-e vagy maradjunk inkább a réginél.

Ez egy olyan munka, amit folyamatosan érdemes végezni. Ahogy egy PPC-kampány kulcsszavai, hirdetésszövegei optimális esetben állandóan változnak, úgy módosíthatjuk időnként a landing oldalunkat is, vagyis időről-időre újabb és újabb változatokat érdemes tesztelni, vagyis megvizsgálni a teljesítményüket. Ez egyébként minden landing oldalra érvényes. De nézzük, miért ennyire fontos!

Miért ne másolja le mások landig oldalát?

Gyakran előfordul, hogy weboldaltulajdonosok más landing oldalakat vesznek "mintául" a saját céloldalaik elkészítéséhez. Nyilván ez a legegyszerűbb megoldás, megnézzük a másik sikeresnek vélt cég oldalát, és kis átalakítással, készíttetünk magunkat egy ugyanolyat. Miért nem járható út ez sok esetben?

Miért gondolja, hogy a másik cég weboldala hatékony?

Jó ismerőse a vezetője vagy a marketingese, és elárulta neked a valós számokat? A leggyakrabban azt látjuk, hogy olyan cégek weboldalait másolják, melyekről semmit nem tudnak, de még ha a közvetlen konkurenciáról van is szó, akkor is inkább csak tippelgetnek, hogy mennyire mehet nekik jól, és hogy ez mennyiben a céloldal és a rá épülő hirdetések eredménye. Ez tapogatózás a sötétben, ami sokba kerül neked.

Nem bízhatsz meg szóbeszédben, találgatásokban és feltételezésekben, csak a saját adataidban, mert csak egyedül azok nem hazudnak.

A hibákat és a problémákat is lemásolja

Akár lopásnak, akár másolásnak nevezzük, amikor egy másik weboldal kialakítását használod fel a sajátodnál, ezzel a lépéssel az egész "csomagot" átveszed. Amibe beletartoznak a hibák és a problémák, melyekről Te nem tudsz, csak a weboldal tulajdonosa. Legalábbis addig, amíg el nem készül a másolt landing oldala, mert utána az ő problémái már az Ön problémái is lesznek, melyekre keresheti a megoldást.

Tehát hiába hiszed azt, hogy másolással levághatod a kanyart: tesztek, gondolkodás, elemzések nélkül ezzel a megoldással sem lesz jól működő oldala.

Nem tudja, miért működik

Általában a másolt oldalon azonos vagy hasonló termék, szolgáltatás található. A weboldaltulajdonosok azonban azt már sokszor nem gondolják át, hogy habár a termék lehet hasonló, a célközönség, a forgalmi forrás, stb. már nem feltétlenül azonos.

Tehát lemásolsz a weboldallal egy olyan marketing stratégiát, ami nálad nem működik, mert az Ön célközönsége eltérő. Viszont fogalma sincs róla, hogy mi a különbség az Ön és a másik cég célközönsége között. Ha tudná, nem másolna.

Indulásnál lemásolja, és hogyan tovább?

Oké, talált egy szimpatikus céloldalt, amit lekopizol, és akkor az fut valamilyen hatékonysággal egy ideig. És aztán mi lesz? Mindig figyelje az oldalt, hogy mikor változtatnak valamit, mikor történik redesign, amit megint lemásolhat? Vagy leragad évekre az egyszer átvett megoldásoknál, mert úgy gondolja az örökké működni fog?

Összefoglalva azt lehet mondani, hogy amikor más landing oldalakat másol, akkor szerencsejátékot játszik. Tízből vagy százból egyszer bejöhet, pedig azt hiszed, hogy biztosra mész. A csalódás csak később jön.

Ehelyett inkább építse fel lépésről lépésre a dolgokat, kutasson, elemezzen, gondolja át, és csak akkor lépj tovább, ha már stabilan használható, amit addig lerakott. Ne felejtse el: nem tudja megspórolni a munkát, levágni a kanyart, mert még csak érteni sem fogja, hogy mi ment félre, amikor beleállsz a földbe.

Ne bízzon a rutinban! Tesztelje a Landing oldalát!

Ha még nem érti, miért fontos a tesztelés, akkor mutatunk most egy párat a webdesign-hiedelmeket romboló tesztekből.

A hajtás fölé helyezett call to action gomb esete

Evidencia a landing pagek tervezésénél, hogy ha egy CTA, azaz cselekvésre ösztönző gombból ki akarjuk hozni a maximumot, akkor már a hajtás felett meg kell jeleníteni. Ennek oka, hogy a felhasználók nagy része nem fog letekerni az oldal aljára azért, hogy kattintson, menet közben el fogjuk veszíteni őket. Ugye ismeri? És akkor álljon itt a cáfolat:

A második landing oldallal háromszoros mennyiségű konverziót tudtak elérni, pedig a CTA gomb leköltözött az oldal aljára. Hogy mi ennek az oka? Az, hogy minél összetettebb, bonyolultabb, nehezebben megérthető egy termék vagy szolgáltatás, a CTA gomb annál jobban teljesít, minél lejjebb található, hiszen odáig a látogatónak meg kell értenie az ajánlat lényegét. Tehát azt megelőzően felesleges az orra alá dörgölni egy call to action szöveget, hogy megismerné a terméket, szolgáltatást és annak előnyeit.

Vagyis a hajtás feletti CTA inkább csak az egyszerű termékeknél, szolgáltatásoknál lesz eredményes, míg ha komplex az ajánlat és némi magyarázatot igényel, akkor csak ezt követően helyezzük el a call to actiont.

A képek hatékonysága

Szintén bevett gyakorlat a webdesignban a megfelelő helyen elhelyezett fotó, jellemzően egy emberről, mely magára vonja a felhasználó figyelmét, ezzel ráirányíthatjuk az általunk fontosnak vélt dologra, például egy feliratkozó formra. Na de nézzük, hogy teljesít ez az elmélet a gyakorlatban. Melyik verzió hozta a jobb eredményt?

A legtöbb ember a másodikra tippelne, és milyen rosszul teszi. Merthogy az A verzió, tehát a kép nélküli bizonyult a hatékonyabbnak, mégpedig 24 százalékkal több feliratkozást hozva az oldalnak. Annak ellenére, hogy persze a második, képes megoldást nevezhetjük esztétikusabnak.

Hogy mi lehetett ennek az oka? Az egyik, hogy a kép azt üvöltötte magáról, hogy sima stock fotó vagyok (mindig jobb a saját és eredeti, ha lehetséges), a másik viszont az, hogy a kép miatt a hajtás alá került a call to action, aminek a téma egyszerűsége, könnyű érthetősége miatt ebben az esetben a hajtás felett kellett volna elhelyezkednie.

Másrészt azt is érdemes végiggondolni a gyenge eredmény kapcsán, hogy vajon van-e létjogosultsága olyan képeknek egy weboldalon, melyeknek semmiféle funkciója nincs. Tehát ha már képet teszünk fel, az legyen összhangban a szöveges tartalommal, egészítse ki azt, magyarázza, adjon hozzá plusz információt. Ezek hiányában csak megzavarja a látogatót az üzenet befogadásában.

A landing oldal és a hirdetésszöveg kapcsolata

Legutóbbi blogbejegyzésünkben a PPC-kampányokhoz optimalizált landing oldalakkal foglalkoztunk, azt is kifejtve, hogy mennyire fontos lenne a hirdetésszöveget összhangba hozni a weboldal tartalmával. Ott elsősorban arra hivatkoztunk, hogy ezt a Google elvárja, és ezt is figyelembe veszi a minőségi mutatónál. 

Azonban nem véletlenül fontos ez a Google számára. Pont azért fontos, amiért nekünk is fontosnak kellene lennie. Az itt bemutatott kétféle landing oldal közül az A verzió sokkal jobban teljesített, annak ellenére, hogy mind a címsor, mind az alatta lévő szöveg sokkal kevésbé meggyőző.

A 115 százalékkal jobb hatékonyságot az hozta, hogy az A verzió szövege összhangban volt a hirdetési szöveggel. És hogy ez miért is olyan nagyon fontos a felhasználónak? Azért, mert ha valaki egy hirdetésről érkezik a landing oldalra, majd ott egész mást talál, mint ami a hirdetésből kiderült számára, akkor elbizonytalanodik. 

Ezért fontos, hogy mindjárt első pillantásra megmutassuk neki, hogy jó helyen jár. Mivel az Adwords keresőhirdetéseknél szöveg alapon létezik, így a weboldal szövegével lehet leginkább meggyőzni a látogatót, hogy jó helyen jár. Ezért is fontos, hogy amikor Adwords-kampányt készítünk, akkor egy ahhoz készült, optimalizált landing oldalra irányítsuk a látogatót.

A közösségi-elemek

Általános javaslat a weboldalaknál, hogy azokra el kell helyezni a megfelelő közösségi média ikonokat, úgynevezett közösségi bizonyítékokat. Mégpedig a követőink, lájkolóink, kattintóink, feliratkozóink számával együtt, a bizalom fokozása érdekében, sokezer ember nem tévedhet alapon. Logikusan hangzik, nem? Nézzünk egy példát! Melyik teljesített jobban? A második verzióban ott a közösségi bizonyíték.

Ennek ellenére természetesen az első hozta a jobb eredményeket, ahol nem látható, hogy hány feliratkozója van a hírlevélnek. A közösségi bizonyíték ugyanis kétélű fegyver lehet: ha a látogató megítélése szerint gyengék a számaink, akkor nem meggyőzni fogjuk őt arról, hogy nyugodtan fektesse belénk a bizalmát, hanem sokkal inkább elbizonytalanítjuk.

Persze kérdés, hogy kinek mennyi a sok, milyen szám hat meggyőzően. Ugyanakkor azt elmondhatjuk, hogy érdemes óvatosan bánni ezeknek a számoknak a megjelenítésével. Nyilván a facebookos rajongók száma gyorsan ellenőrizhető a Facebookon, azonban ha ez gyenge, akkor ne tegyük ki az ablakba, és ugyanígy, ha gyengék a számok, akkor ne jelezzük, hogy egy-egy blogbejegyzésünket hányan olvasták, vagy hányan iratkoztak fel a hírlevelünkre.

Menü vagy nem? 

Végül egy kardinális kérdés. Általában a landing page-ek tervezésekor azt javasoljuk, hogy felejtsük el a menüsort, hiszen eltérítheti a felhasználót. Ennek ellenére landing oldalak 84 százaléka használ menüsort. Vajon jól teszik? Melyik megoldás hozza a jobb eredményeket?

Most fog meglepődni a legjobban. Hiszen a papírforma itt érvényesül: a menüsor nélküli megoldások hozzák a jobb konverziót. Mégpedig 100 százalékkal jobb eredményt értek el vele a fent említett példában (a konverziós ráta 3 százalékról 6 százalékra emelkedett). Úgy tűnik, hogy a sokat hangoztatott egyszerűség kifizetődik a landing page-eknél. Minél inkább sikerül a felhasználók figyelmét nem elvonni, tévutakra terelni, hanem ráirányítani a célra, annál nagyobb az esélye egy konverziónak.

A lényeg, ami ezekből a tesztekből kiderül, hogy a "rutin és az évek" ugyan nyilván megadják az alapokat, amivel könnyen, gyorsan és kétségtelenül profi módon össze lehet dobni weboldalakat, azonban minden eset más és más. A weboldalak nem egyformák, és egyediségük miatt a bevett megoldások helyett újak alkalmazása olykor sokkal jobb eredményekhez vezethet. Ezt azonban senkinek nem az intuíciója fogja megmondani, hanem a költséges és időigényes vizsgálódások.

14 kérdés, amit tegyen fel magának, mielőtt élesítené a céloldalát

Ha mindezekre a kérdésekre igennel válaszol, akkor már nagy az esély arra, hogy hatékony lesz a landing oldala, és jó eredményeket fog hozni.

  1. Összhangban van a hatás feletti rész a hirdetéssel?
    A hirdetéseket látva valamilyen várakozással keresik fel a céloldalad az emberek. Ha valami mást találnak, mint amit a hirdetésedből leszűrtek, akkor az össze fogja zavarni őket, ami pedig rontani fogja a konverziós arányt. A hirdetései szövege és a céloldala mindig legyen összhangban mind a szöveget, mind a vizuális elemeket tekintve. Minél kevésbé jelent zökkenőt az emberek számára a hirdetéseiből a landing oldaladra való érkezés, annál nagyobb eséllyel konvertálnak.
  2. A címsor világosan meghatározza az ajánlatot?
    A hirdetés és a céloldal közötti összhangot leginkább a címsorral lehet megteremteni. A címsorod az, amit először elolvasnak a látogatók, és ez nyújt nekik megerősítést abban, hogy jó helyen járnak. A címsor tehát a legfontosabb elem, amellyel megerősítheti feléjük, hogy mivel foglalkozik, és mi az ajánlata. Mivel a cél az, hogy a lendület és a bizalom ne vesszen el, ezért fontos a világos, lényegre törő üzenet, mely meggyőzi az embereket arról, hogy érdemes kattintaniuk.
  3. Értéket közvetít a címsor és az alcím?
    Már a címsorából és az alcíméből is ki kell derülnie, hogy milyen értéket tud kínálni az embereknek. Ha azt akarja, hogy maradjanak az oldalon és konvertáljanak, akkor okot kell adnod arra, hogy körülnézzenek ott, és megfontolják az ajánlatát. Meg kell fogalmaznia számukra már a címsorban és az alcímben, hogy az ajánlata miként fogja javítani az életüket. Tehát ne általánosságban beszéljen, hanem arról, hogy miért lesz könnyebb az életük a termékeddel vagy szolgáltatásoddal!
  4. Jól látható a CTA?
    A céloldaladnak az a lényege, hogy a potenciális megrendelők érdeklődőből cselekvővé váljanak. Ezért fontos az, ha a következő lépést mindig világosan megfogalmazd számukra. Bizonyos esetekben szükséges lehet már a hajtás felett CTA-t elhelyezni, és ezzel bátorítani a látogatókat a konverzióra. Más esetekben viszont azt kell ugyanitt jelezni számukra, hogy olvassanak tovább, azaz görgessenek lefelé az oldalon.
    Az persze alapvető, hogy a CTA-d kiemelkedjen a többi weboldal-elem közül (színében, elhelyezésével). Minél könnyebb megtalálni, annál valószínűbb, hogy az emberek azt teszik, amit vár tőlük.
  5. Könnyen érhető a CTA?
    Ha azt akarja, hogy az emberek információkat adjanak magukról, vagy odaadják a pénzüket a termékéért cserébe, akkor világosan meg kell fogalmaznia, hogy mit add nekik ezért cserébe. Ezáltal motiváltabbá válnak, hogy megtegyék azt, amit szeretnének.
  6. Nincsenek felesleges linkek az oldalon?
    Szemben a weboldalával, a céloldal esetében pontosan tudja, hogy hogyan és miért érkeznek meg rá a látogatók. Ezáltal pontosan azt a tartalmat kínálhatod számukra, amire szükségük van, így semmi oka nincs arra, hogy más lehetőségeket is felkínáljon nekik. Más weboldalakra vagy akár közösségi oldalakra mutató linkek teljesen feleslegesek, csak eltérítik őket.
  7. Eltéríthetik a látogatókat bizonyos elemek?
    Nyilván sok dolgot szeretnél elmondani az embereknek a cégedről vagy az ajánlatodról, azonban a túl sok információ vagy a túl sok kép csak megzavarja és elbátortalanítja őket. Ne feledje, hogy a cél a következő lépés megtétele abba az irányba, hogy fizető ügyfelekké váljanak. Tehát, ha bármely elem nélkülözhető a céloldalon, akkor azt el kell hagyni.
  8. Arról szól a szöveg, ami az ügyfeleknek fontos?
    Sok cég beleesik abba a hibába, hogy a landing oldalukon a saját nagyszerűségüket ecsetelik. A gond ezzel az, hogy a lehetséges vásárlóidat nem nagyon érdekli, hogy Ön milyen nagyszerűnek látja saját magát. Nekik az számít, hogy mit kínálsz számukra. Arra összpontosíts, hogy miként segíti a termékeit vagy a szolgáltatásait az ügyfeleket, miként javítja az életüket.
  9. Meggyőzőek a közzétett ajánlások?
    A megfelelő ajánlások nagyon hatékonyak a meggyőzés szempontjából. Ellenkező esetben viszont aláássák a hitelességed. Ez igaz mind a céloldalakra, mint bármilyen céges weboldalra. A jó ajánlásnak kifejezetten a cégére és a termékeire kell vonatkoznia, és egy megbízható, hiteles forrásból kell származnia.
  10. Minden űrlapmezőre szükség van?
    Minden CTA kockázatot jelent a potenciális ügyfelek számára. Ezért minél kevesebbet kér tőlük, annál kisebbnek érzékelik ezt a kockázatot. Vagyis, ha van olyan információ, ami elhagyható az űrlapodon, akkor azt hagyja el!
  11. Nincsenek hibák az oldalon?
    Minden hiba a beléd vetett bizalmat csökkenti. Ha bárhol hibát találnak a látogatók az oldalán, akkor megkérdőjeleznek mindent, amit mond nekik. Minél kevesebbet kényszerülnek gondolkodni az emberek a céloldaladon, annál valószínűbb, hogy a végén konvertálni fognak.
  12. Minden űrlap és gomb tesztelve lett?
    Lehet a weboldala bármilyen jó, ha technikai hibák vannak rajta, akkor az emberek nem tudnak vásárolni. Bármikor is változtat egy gombon, egy űrlapon, vagy bármely interaktív elemen, mindig újra kell tesztelni az egész folyamatot. Győződjön meg róla, hogy a gombok és a linkek működnek, és a megfelelő helyre vezetik őket.
  13. Mobilbarát?
    Ma már biztosra veheti, hogy a látogatók nagy része okostelefonon fogja megnézni a landing oldalát. Lehet, hogy nagyobb kihívás mobilra és asztali gépre is megfelelően megtervezni a weboldalt, de kénytelen lesz megtenni.
  14. Úgy érzik a látogatók, hogy a céloldal nekik szól?
    Ahogy az emberek haladnak előre a marketing és értékesítési csatornáján, mindig újra és újra felmerül bennük a kérdés, hogy vajon az ajánlata nekik szól-e. Olyan céget, illetve terméket vagy szolgáltatást keresnek ugyanis, mely pontosan megfelel az igényeiknek. Ha az emberek azt érzik, hogy amit kínál nekik, az pontosan illeszkedik hozzájuk és kielégíti a szükségleteiket, akkor nehezen fogják megállni, hogy ne vásároljanak.
    Ezt egy weboldalon nem könnyű megmondani, hiszen nem mindig tudja, hogy éppen kik látogatják az oldalát, és miért jöttek. A landing page-ek azonban mások. Ezeknél meghatározhatod, hogy kik lássák az oldalt. Csak azok a személyek fognak megérkezni rá, akiket megcéloztál és akik érdeklődnek a hirdetései iránt. Számukra kell tehát személyre szabott élményt kínálni.

Forrás: https://blog.webshark.hu/2019/01/07/milyen-a-jo-landing-page/